1.5.11

Żakiety i surduty

Witam!

Ten artykuł stanowi niewielki acz uroczy zbiorek ilustracji żakietów i surdutów, zawiera jednak niewiele informacji - po te należy udać się do tego artykułu.

Lubię garnitury, smokingi, strollery, a także bardzo podobają mi się fraki, jednakże gdybym miał wybrać mój ulubiony ubiór, bez większego zastanowienia wybrałbym formalny strój dzienny.

Dlaczego? Ponieważ jest to strój formalny o dość długim rodowodzie, a zarazem, w przeciwieństwie do fraka, występuje jego wiele odmian, a więc jest z czego wybierać.


Tutaj zajmiemy się jedynie marynarkami.

Podstawową marynarką do formalnego stroju dziennego jest czarny żakiet z klapami zamkniętymi na jeden guzik. Może mieć brustaszę lub może jej nie mieć.



Występują również wyłogi wyłożone częściowo jedwabiem (z wełnianymi brzegami). Stanowi to swego rodzaju aluzję do surduta:



Występuje też zapięcie na łańcuszek z dwoma guzikami, a przy okazji na tej ilustracji - jedwabne zdobienie na brzegach marynarki i klap:



Występują również żakiety w kolorze marengo:



Oprócz tego są też marynarki zapinane na dwa guziki:



Marynarki z klapami otwartymi:



A nawet marynarki z kołnierzem szalowym!:



A nawet żakiety dwurzędowe:



Natomiast najoryginalniejszym żakietem, jaki widziałem, jest ten żakiet w kolorze granatowym z trzema złotymi guzikami:



Oprócz marynarki żakietowej do formalnego stroju dziennego można używać także surduta. Powinien być on dwurzędowy i mieć wyłogi częściowo wyłożone jedwabiem. Powinno się do niego nosić plastron lub muszkę oraz białą koszulę z odczepianym kołnierzykiem frakowym lub "cesarskim", czyli stojącym, bez skrzydełek, złamanych rogów:








To już wszystko. Mam nadzieję, że was zainspirowałem. :)

Pozdrawiam, Dr Kilroy

6 komentarzy:

  1. Anonimowy4/5/11 19:58

    Witam.
    Z każdym następnym artykułem coraz bardziej fascynuje mnie elegancja i piękno tych ubiorów. Jednakowoż dalej moim ulubionym strojem pozostaje frak klasyczny. Niemalże codziennie odwiedzam tę stronę, by sprawdzić, czy pojawiły się jakieś nowe artykuły. Już pierwszy z nich wywarł na mnie ogromne wrażenie. Dlatego pragnę podziękować Panu za wszelką inspirację będącą następstwem tych wspaniałych artykułów.

    Pozdrawiam,
    Właściciel fraka

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy20/5/11 18:21

    Mam pytanie: w jakich kolorach może być garnitur?

    OdpowiedzUsuń
  3. Nieformalny garnitur wizytowy (myślę, że o taki chodzi) powinien być szary lub granatowy.

    Pozdrawiam, Dr

    OdpowiedzUsuń
  4. Anonimowy23/5/11 19:55

    Witam.
    Zwracam się do Pana z następującym pytaniem: czy ukaże się kiedyś artykuł dotyczący strojów dworskich i dodatków do nich?

    OdpowiedzUsuń
  5. Pisałem już o stroju dworskim w tym miejscu, aczkolwiek jeżeli życzy Pan sobie więcej informacji na ten temat, myślę, że mogę zrobić rekonesans i coś jeszcze w tej materii napisać.

    Pozdrawiam, Dr

    OdpowiedzUsuń
  6. Anonimowy24/5/11 18:55

    Dziękuję, będę Panu bardzo wdzięczny.

    OdpowiedzUsuń